Tekstredactie
Met goede tekst bereik je wat je wilt. Dus: voor wie is de tekst en wat is je doel? Dat is wat we eerst bespreken. En dan bepalen we de aanpak.
Herken je dit?
- Schrijven, daar heb je zelf geen tijd voor. Voor de website, een persbericht, een goed verslag.
- De tekst staat in de steigers. Maar wie maakt ‘m nu af, voor publicatie?
- Iedereen schreef een stukje. Maar het is nog geen geheel.
- Je wilt heel zeker zijn, van d’s en t’s. En of het verhaal zo wel overkomt.
- Jij vindt het duidelijk, maar begrijpen je klanten het ook?
Ik ben benieuwd wat er bij jou speelt. En vertel graag wat ik kan doen.
Redigeren en corrigeren, hoe werkt dat?
Stel: je hebt een tekst, maar denkt dat die beter moet. We stemmen dan de aanpak af. Redigeren, corrigeren of heel goed controleren? Net wat er nodig is.
Redigeren
Als ik de tekst redigeer, krijgen alle aspecten aandacht. Structuur, inhoud en stijl. Is de opbouw logisch, komt het belangrijkste goed naar voren? Zijn verbanden helder, klopt de redenering en is die duidelijk? Leest het soepel en blijft het boeien?
Ik orden en voeg zo nodig inleidende of verbindende tekst toe. Ik controleer en corrigeer, maak bondig en begrijpelijk, scheid oorzaak en gevolg. Of ik maak een tabel, een opsomming of een samenvatting. Net wat jouw tekst goed doet overkomen.
Corrigeren en controleren
Als opbouw en inhoud kloppen, is de afwerking aan de beurt. Ik check op alinea’s, zinsbouw, spelling en leestekens. Zijn de titels en koppen pakkend en helder? Waar nodig pas ik deze zaken aan.
Gaat je tekstdocument naar een vormgever of drukker? Dan is een goede eindcontrole aan te raden. Ik loop de proef zorgvuldig na op typefouten, afbrekingen en een consequent gebruik van de titel- en kopgroottes. En met een laatste check op spaties, witregels en tekst- en beeldverdeling, staat het licht op groen.
Het blijft jouw tekst
Elke schrijver en organisatie heeft een eigen stijl. Ik verander, vul aan en verbeter, zolang het de stijl en inhoud niet aantast. Aanpassingen zijn herkenbaar of beschreven. Als grote wijzigingen nodig lijken, bespreken we dat.
Nieuwe tekst
Of stel: er staat nog niks op papier. Prima. Op basis van wat je vertelt of aan informatie aanlevert, schrijf ik:
- prettige teksten voor de website
- aantrekkelijke pers- of nieuwsberichten
- de heldere vragenlijst voor klantonderzoek, en het onderzoeksverslag
- uw wervende brochure of flyer
- uw lekker leesbare jaarverslag, uw nieuwsbrief
Interview? Leuk. En ook een aansprekende vorm in je nieuwsbrief of jaarverslag. Goede notulen? Belangrijk. Om het besprokene goed vast te leggen, te delen en om volgende stappen te zetten. Ik hoor graag wat jij kunt gebruiken.
